Eurovision dessert

 
Hej!
Hoppas läget är superbra med er!
Då var det återigen Lördag, men dock inte vilken Lördag som helst. Eurovision song contest 2016 avgörs ju idag! Wihuu!!
Det finns ju massor av goa bitar med iår ju! Jag skulle faktiskt säga att Frankrike, Österrike och Australien ligger på min topp 3 lista. 
Vad har ni för favoriter?
 
 
 
 
Årets Logga i choklad och lite bling-bling!
 
På tal om något annat..
Inatt fick jag en snilleblixt. Ni vet, när man vaknar till sådär ett par sekunder och får världens ide. 
Jag kom på att jag ska göra en festivaldessert!
Denna desserten innahåller en browniebotten, hallonsorbet, italiensk maräng och ett kexsmul.
Obeskrivligt gott.
Hallonsorbeten är av en enklare variant och är alltså inte baserad på en sockerlag. Du mixar den bara i en matberedare!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Till ca 6 portioner
 
Browniebotten:
 
200g smör
3 ägg
4,5 dl socker
6 msk kakao
2 msk vaniljsocker
3 dl mjöl
0,3 tsk salt
100g hackade hasselnötter
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg ett bakplåtspapper i en rektangulär form 3x2 dm alternativt i en springform.
Smält smöret till kakan i en kastrull. Häll i alla övriga ingredienser och blanda ihop. Häll smeten i formen och grädda i ca 22 min i mitten av ugnen. Ta ut och låt svalna.
 
 
Hallonsorbet:
 
250g frysta hallon
1 3/4 dl florsocker
1,5 dl grädde
 
 
Gör så här:
Häll alla ingredienserna i en matberedare och mixa till en slät och krämig glass. Häll upp i små formar (jag hällde i en slags silikonform som jag hade, men det går lika bra att hälla allt i en urdiskad glassförpackning eller en stor bunke. Innan servering så gör du då isåfall glasskulor av smeten) Låt frysa i ca 2h.
 
Italiensk maräng: 

115g socker
25g vatten
OBS! Tänk på att inte röra i sockerlagen då den kan bilda kristaller! Ha endast en termometer i!
2 äggvitor
 
Gör så här:
 Häll socker och vatten i en kastrull och äggvitan i en assistent med visp (eller en bunke med elvisp går lika bra)
Koka socker och vatten till 121 grader. Börja att vispa äggvitan när sockerlagen nått 115 grader. Ta gärna hjälp av någon, särskilt om du använder elvisp.
När sockerlagen kokat färdigt häller du den direkt i bunken i en tunn stråle under vispning på medelhastighet.
Fortsätt sedan vispa ända tills marängen blivit sval.
 
 
Kexsmul:
 
5 stycken kex (av digestivetyp)
1 msk kakao
 
Gör så här:
Mixa ihop kexen tillsammans med kakao.
 
Ihopsättning:
Detta är den roligaste delen i hela receptet. Dags att låta kreativiteten flöda! Jag har gjort på ett vis och om man vill kan man göra likadant, eller också så kan man göra lite som man vill. 
 
Ex. Lägg en bit av brownien på varje tallrik. Lägg på önskad mängd hallonsorbet. Spitsa italiensk maräng lite här och var. Flambera marängen med en flamberare. Strö över kexsmulet och dekorera gärna med citronmeliss och en chokladdekoration. 
 
 
Ha de gott
Kajsa
 
 
 
 
2016 - dessert - elvafika - eurovision
a n n i k a

Gott!

Carolin

Hej! Tänkte jag skulle göra denna efterrätt till nyår och vill förbereda allt innan förutom upplägget. Min fråga är kan jag förbereda marängen och lägga den i en spritspåse i kylen? Eller måste den göra precis innan?