Chokladfudgekaka

 
 
 
Helt otroligt vilket vackert väder vi haft de senaste dagarna. Superhärligt!
 
 
 
 
 
 
 
 
För våran del blev det grillmys i trädgården idag med en massa gott. Tänk så länge vi har väntat på att få kicka igång grillen och bara mysa i solen. Underbart!
Efter grillmåltiden serverade jag denna chokladkakan som jag så gärna vill dela med mig receptet av till er. 
Den består av en kladdig chokladbotten och toppas med en len och krämig kolafudge.
Rena rama choklad-paradiset för chokladälskaren!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
En bit av denna kaka tillsammans med en kopp kaffe en sommardag är mycket svårslaget!

Recept Chokladfudgekaka:
 
150g smör
2,5 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
3,5 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 msk kallt kaffe
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smörj en form med löstagbar kant (21cm i diam).
3. Smält smöret och ställ det åt sidan.
4. Vispa ihop ägg och socker lite lätt.
5. Blanda vaniljsocker, vetemjöl, kakao och bakpulver i en bunke. Tillsätt mjölblandningen i äggen.
6. Blanda till sist ner det smälta smöret och kaffet.
7. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 20-22 min. Kakan ska ha stannat i kanterna men vara dallrig i mitten. Låt svalna.
 
Recept Kolafudge:
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
4 msk ljus sirap
100g mörk choklad (gärna med 65-70% kakaohalt)
75g rumsvarmt smör
 
Gör så här:
1. Häll ner grädde, socker och sirap i en kastrull. 
2. Koka upp och låt sjuda i 7-10 min eller tills fudgen blivit lite trögflytande.
3. Ta bort från plattan och lägg ner smöret och chokladen i bitar. Rör om tills allt är smält.
4. Häll kolafudgen över den avsvalnade kakan. Ställ in i kylen i minst 2 timmar, gärna över natten.
5. Servering: Pudra över kakao och servera med en klick vispad grädde. 
 
Må gott
Kajsa
2016 - chokladfudgekaka - kladdkaka - sommar
Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

så riktigt gott ut