Kajsa Testar: Tiramisu

 
Vi rivstartar helgen med att testa ett recept på Tiramisu.
 
 
Vad är Tiramisu?
Tiramisu är en mycket populär Italiensk dessert från 1960-talet som består av start kaffe (espresso), mascarponeost, savoiardikex, socker, ägg och det hela är toppat med siktad kakao.
 
 
För ett par år sedan provade jag att göra denna Italienska dessert. Just den gången råkade jag tillsätta lite väl mycket kaffe till kexen så de blev aningen för blöta. Värt att nämna att kaffedryck i allmänhet på den tiden inte föll mig i smaken till skillnad från idag, nu klarar jag mig inte en dag utan en kopp!
Desserten är sannerligen en kaffeälskares dröm.
 
I Tiramisu varvar du savoiardikex droppade med kaffe och amaretto med en mumsig len mascarponekräm och avslutar med att pudra över kakao.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Detta receptet kommer ursprungligen från Paulo Roberto. 
Jag har halverat hans recept då jag hade en ganska så liten form som jag tyckte passade bra till desserten. En del väljer att göra den i portionsform i glas vilket fungerar minst lika bra.
 
 
Vad tyckte jag om receptet?
Det är ett enkelt recept som inte går att misslyckas med. Det som är viktigt är att låta hela härligheten stå och vila i kylen i några timmar för att Tiramisun ska bli komplett. Det kan kännas jobbigt att vänta men jag lovar att det är värt det! Är du en kaffeälskare precis som jag kan detta absolut vara värt att testa.
 
 
 
Mitt betyg på receptet: 
 
4 / 5 Möjliga
 
Supergott!
 
 
 
 
 
Planerar du bjudning kan du med fördel göra den dagen innan och låta den stå över natten.
 
 
Du behöver:
1 dl vispgrädde
2 äggulor
1/3 dl strösocker
250g mascarponeost (oftast 1 paket)
100g savaoiardikex (dessa kex finns vid kexhyllan i mataffären)
2,5 msk starkt kaffe
1 msk amaretto 
Kakao att sikta över
 
 
 
Gör så här:
1. Vispa grädde och 1 msk socker.
2. Vispa äggulor och resterande socker till en porös smet. 
3. Tillsätt både mascarpone och grädden lite i taget och vispa ner allt med en handvisp.
4. Blanda kaffe och amaretto.
5. Börja med att lägga ett lager kex i botten på valfri fom.
6. Droppa över kaffe & amaretto-blandningen med en tesked över kexen så de inte blir för blöta. 
7. Bre på ett lager mascarponekräm över kexen. Fortsätt och varva kex med kräm och avsluta med krämen.
8. Ställ i kylen i minst 4 timmar.
9. Sikta över kakao och servera!
 
Kajsa
kajsa testar - tiramisu