Päronmuffins med After-eight

 
Hej på er! 
Februari har lidit mot sitt slut och nu välkomnar vi Mars månad. Tänk att våren är påväg! För varje dag som passerar minskar frosten och minusgraderna. Hurra!
 
Ibland kommer det perioder när man får sk. snilleblixtar. Låt oss säga att att idag var en sådan dag. 
Jag kom att tänka på när jag var yngre och vi åt ugnsbakade päron med After eight. Onödigt gott var det vill jag minnas. Någon som också känner detsamma?
I alla fall så funderade jag på att modernisera denna gamla trend. Jag gjorde en klassisk muffinssmet smaksatt med vaniljpulver. Spritsade ner i formarna och la dit ett par päronklyftor. Bakade dem i ugnen och la på en After eight efter bakning. 
Att jag aldrig testat detta tidigare var en fråga som jag ställde mig själv. 
 
Det blev en dubbel testdag idag eftersom att jag valde att använda "ätbara muffinsformar" som ju kommit ut för ett tag sedan. Den blåa färgen var så härlig. Själva konsistensen på muffinsformen var liknande de "sura tefat" som många av oss åt i yngre ålder. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Detta receptet är till ca 15 medelstora muffins.
 
Grundreceptet på muffinssmeten kommer från en äldre bakbok jag hittade i bokhyllan.
225 gram smör
2,5 dl socker
1 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)
4 ägg
3 3/4 dl vetemjöl
 
1 stort päron (ev mer om man vill ha mycket päronbitar)
ca 15 After eight- plattor.
 
Gör så här:
1.Sätt ugnen på 175 grader och förbered ca 15 muffinsformar på en plåt (gärna muffinsplåt).
2. Skala och dela päronet i mindre klyftor.
3. Blanda först det rumsvarma smöret tillsammans med strösockret.
4. Häll i alla övriga ingredienser och blanda till en smet. 
5. Spritsa eller skeda smeten ner hälften med smet i formarna och lägg ner några små päronklyftor.Fyll på med smet tills 3/4 av formen är full.
6. Grädda i ca 15-20 min i mitten av ugnen. Tiden är helt beroende på vilken storlek du använder på formarna. På de ätbara som jag testade så hade jag dem inne i ca 22-23 minuter.
7. Ta ut och låt svalna i 5 minuter.
8. Lägg på en After-eight åpå varje muffins. Låt svalna helt.
 
Kajsa
 
muffins - muffins med after eight