Blondies med chokladsås

 
 
Vilken helg vi har framför oss! Idag Lördag firar vi både korvens dag och finalen i årets Melodifestival. Kan ni tänka er!
Att laga korvrätter är inte riktigt mitt område så jag utser mig själv till att vara ansvarig för helgens söta. 
Denna kaka har absolut det mesta man kan önska sig en Lördag som denna. En härlig seg blondiebotten toppad med en tjock chokladsås.
 
 
Själva blondiebotten består av ingredienser som oftast finns hemma. Smör, farin, vanilj, mjöl, ägg samt lite salt. Inga konstigheter. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Detta är formen som jag använde mig av. Den är ca 30x20 cm.
 
Recept Blondiebotten:
115g smör
3,5dl farinsocker
2,5 dl mjöl
1/4 tsk salt
1,5 krm vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)
1 ägg + 1 äggula
 
Gör så här. 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Klä en form ca 30x20 cm med bakplåtspapper.
3. Börja med att smälta smöret.
4. Tillsätt farinsocker.
5. Ta bort från plattan och låt svalna.
6. Tillsätt mjöl, salt och vanilj.
7. Blanda till sist ner ett ägg i taget.
8. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 20-22min. Den ska vara lite kladdig och dallrig.
9. Ta ut och låt svalna.
 
  
 
Chokladsås
1/4 dl mjölk
1/4 dl grädde
1/4 dl kakao
1/2 dl strösocker
En nypa salt 
25g smör
 
Gör så här:
1. Blanda mjölk, grädde, kakao, socker och salt i en kastrull. 
2. Koka upp och sjud i ca 5 min på medelvärme tills såsen blivit lite trögflytande.
3. Ta bort från plattan och rör ner smöret. Låt svalna.
4. Spritsa eller ringla såsen med en liten sked över hela kakan.
5. Stäl in i frysen i en timma.
6. Ta ut och skär i önskade bitar (ex. 5x5cm).
7. Servera.
 
Kajsa 
 
blondies - chokladsås
Veronica Wallgren

Åh vad gott!