Kajsa testar- Minimunkar med Nutella och choklad

 Hej!
Idag i "Kajsa testar" är det dags att provbaka ett recept på munkar. Det var väl på tiden, munkar som är så gott!
Dock är det inte vilka munkar som helst vi ska baka. Vi ska göra munkarna på ett lite enklare och smidigare sätt.
Häng på!
 
Oftast när man bakar munkar så brukar man ju fritera smeten/degen. Men inte idag.
De här munkarna gräddas i ugnen. Jättetrevligt tycker jag. Det har sina fördelar;
- Du slipper att hätta upp olja och riskera brännskador.
- De blir "nyttigare" eftersom du använder väldigt mycket mindre olja.
Smeten görs enkelt och allt blandas direkt i bunken.
 
Till detta receptet så använde jag denna minidounut-formen. 
Grundreceptet på munkar (minimunkbottnarna) hittade jag i denna fina bakbok. Där finns massa gott som jag länge velat testa! Originalreceptet på dessa minimunkar innehöll marshmallows, men då jag inte hade marshmallows hemma och satt på massvis med Nutella så bytte jag ut det. 
 
Recept:
Minimunkar med Nutella och choklad
100g vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
75g farinsocker
1 ägg
2 msk rapsolja
100g lättyoughurt (0,5% fetthalt)
 
Fyllning
En halv burk nutella, ca 200g
 
Topping
100g mörk choklad
Kokos
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader. Smörj en minimufinsform med rapsolja.
Häll i ALLA ingredienserna i en bunke. Vispa till en jämn smet.
Klicka med sked eller spritsa smeten i formarna. OBS! Se till att inte täcka upphöjningen i mitten med smet!
Grädda i ca 10 min. Ta ut och låt svalna i 10 min. Lyft försiktigt upp minimunkarna med en liten sked. Lägg på galler och låt svalna helt. 
Om du gör denna smeten kommer den att räcka till ännu en omgång munkar i ugnen. Torka då bara av ev rester från formarna och smörj dem på nytt.
 
Dela munkarna på mitten. Lägg på en klick nutella. 
Smält chokladen i micron. Rör om efter varje 30 sec. Ringla den smälta chokladen över alla munkarna. Strö över kokos. Ställ in i kylen och låt stelna till litegrann.
 
Tänk er att snaska på dessa en sen sommarkväll tillsammans med en kopp kaffe. Livskvalite!
 
Trevlig helg på er!
 
Kajsa
 
choklad - minimunkar - munkar - nutella
FrökenTV, bloggen om tv och film

mumsigt