Schweiz - del 1

 

Tänk så mycket bröd en människa kan äta på så kort tid.
Efter en 4 dagars långresa till Schweiz så har jag numera landat. Sovit ut. Packat upp. Ätit fil med flingor och kommit tillbaka till vardagen. 
 
Jag reste med klassen på min YH-utbildning som blev sponsrad av Delicato.
Helt fantastiskt roligt, det är helt obeskrivligt hur det känns att få göra en sådan resa!
 
Självklart så vill jag dela med mig av mina upplevelser och alla bilder till er!
Eftersom att det händer så mycket under alla dessa dagar så delar jag upp resan i 4 inlägg som alla publiceras omgående. 
 
 
Dag 1
 
Allt började tidigt på måndag morgon 04:00.
Vaknade något trött.
Men man är ju bagare så man ska inte klaga. Kunde varit värre.
En kopp kaffe och två deciliter gröt slank ner så fint.
 
Vi möttes upp och åkte buss i en dryg 1,5 timme mot Kastrup. Väl i Kastrup checkade vi in bagaget och tog oss igenom säkerhetskontrollen utan några större problem. Flyget lyfte 9:40 med destination Zürich.
På flygresan fick vi lite förfriskningar såsom kaffe, choklad och brioche. Satt rätt fint kan man säga.
 
 
 
Vi snurrade runt ett par extra varv med planet i Schweiz innan vi tillslut fick landa. Känns alltid lika skönt när man inser att man överlevt en landning.
Vi klev av och hämtade våra incheckade väskor. Kort därefter mötte vi upp bageriklassen från Göteborgs bagarutbildning som skulle genomföra samma resa som vi. 
Vi trängde in oss cirkus 40 pers i en buss och åkte mot Luzern där vi skulle vara.
Vi åkte 7 mil på en dryg timma innan vi nådde richemont skolan. Det var där vi skulle få lära oss en massa nytt och baka med de Schweiziska lärarna.
 
Vi fick en 3-rätters middag direkt på richemontskolan när vi anlände.
Sallad till förätt.
Pasta farfelle, kyckling och champinjonsås som huvudrätt.
Moussebakelse till efterrätt.
Ett härligt första intryck med andra ord. 
Vi alla presenterade oss själva lite kort för varandra och likaså även några av våra Schweiziska lärare. 
 
Efter maten var det dags för rumsutdelningen. Våran klass fick bo på ett hotell alldeles i närheten av skolan.
Och fy sjuttsingen vilken utsikt vi hade! Vi hade utsikt över en mycket vacker sjö och i långt bort horisonten låg höga berg så fint toppade av snö. 
 
Vi fick gå en runda på staden i Lucern. En av lärarna följde oss och visade vart det fanns bakbutiker, konditorier och chokladaffärer att shoppa loss i innan vi fick en stund för oss själva.
Jag hann på den tiden köpa en plåtburk med chokladpraliner och knäppa ett par bilder av den vackra "kapellbrücke"-bron mitt i staden.
 
Klockan gick och det var åter igen dags för mat. 
Grönsakssoppa med olivbröd till förrätt och matvete,currysås & något slags kött till huvudrätt.
 
Vi gick mätta och belåtna tillbaka till hotellet, spelade lite kort och slocknade kort efterråt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kajsa