Kajsa testar: Vaniljkräm

God förmiddag!
 
I dagens Kajsa Testar ska vi ta reda på vilken vaniljkräm som är absolut godast.
Är det verkligen någon större skillnad på köpe-vaniljkrämer och hemmagjord? Vad tror ni?
Vilken vaniljkräm brukar du använda i dina bakverk?
 
 
 
 
Jag ska börja att presentera de 4 olika krämerna som jag testat. 
 
 
1. Vaniljkräm kokt med vaniljstång (ett gammalt recept jag haft i några år) Recept på denna vaniljkräm finner du längst ner i inlägget.
 
 
 
 
 
 (bild från dr oetker)
 
 
 
 
 
 
2. Vaniljkräm med vaniljsocker (icakurirens recept)
 
 
Länk till icakuriren HÄR:
 
 
 
 
 
3. Den klassiska marsankrämen (köpt som blandas med mjölk)
 
 
 
 
 4. Tre kockars vaniljkräm (köpt som blandas med mjölk)
 
 
 
 
 
Hmm.. På vilket sätt ska jag testa de här olika krämerna då? 
Jamen varför inte i vaniljbullar? Perfekt ju! Jag slängde ihop en vetedeg och gjorde vaniljbullar på alla de 4 olika vaniljkrämerna. Jag lät min familj äta 4 vaniljbullar var (tänk vilken god middag de fick) sen fick de säga vilken de tyckte var godast. Resultatet blev följande:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1. Recept med vaniljstång
Utseende: Inte jättegul. Har en superfin konsistens som kan användas till mycket.
Smak: Här snackar vi vaniljsmak. Äkta vanilj, inga konstigheter! Har en fin och len krämighet.
 
2. Icakuriren
Utseende: Den blev lite grynig i konsistensen efter den stått ett tag i kylen. Det är inte det att den är överkokt eftersom att den inte gick över 85 grader vid sjudningen. Jag vet att jag gjorde denna en gång för ett par år sedan och då med liknande resultat. Den bar sig lite lustigt åt just i vaniljbullarna då den inte stannade kvar i bullen.
Smak: En lite äggig smak, inte alltför söt och mycket god. Slår båda köpekrämerna. 
 
 
3. Marsankräm
Utseende: Har en väldigt gul färg.
Smak: Smakar potatismjöl/maizena och konstgjort men har en krämig och fin konsistens.
 
 
 
4. 3 kockars vaniljkräm
Utseende: Väldigt vit. En tradiotionell vaniljkräm tycker jag ska vara lite gulaktig då den ska innehålla äggulor.
Smak: Denna smakar inte så mycket. En väldigt svag smak av vanillin.
 
Vinnaren är..... receptet med vaniljstång!
Varför? Jo, smaken är överlägset bäst likaså konsistensen. Detta är en mycket krämig vaniljkräm som passar till allt! En vaniljkräm ska innehålla ÄKTA vanilj och inte vanillinsocker för att uppnå bästa resultat. (Om du vill lära dig skillnad på vaniljsocker och vanillinsocker kan du läsa mitt äldre inlägg om vanilj HÄR: )
 
 
2:a kom icakurirens recept. Rekommenderar dock inte att använda den krämen i vaniljbullar då den hellre vill vara utanpå bullen än inuti.
 
3:a Marsankrämen. En klassiker som finns i många hem. Kan alltid vara bra att ha om tiden är knapp.
 
4:a 3 Kockar. Inte så mycket smak, inte så mycket färg. Men bättre än inget!
 
 Vad roligt det var att få testa vaniljkräm! Och mycket gott. Det blir en helt annan sak när man smakar alla olika sorterna på en gång. Det är då man märker detaljer och ser tydliga skillnader. 
Vad har vi lärt oss av detta testet? Jo, att den absolut godaste vaniljkrämen, den gör du själv från grunden av ÄKTA råvaror!
 
 Recept vaniljkräm:
5 dl mjölk
120g strösocker
2 vaniljstänger
120g äggula
40g maizena
50g smör
 
Gör så här:
1. Dela vaniljstängerna på mitten och skrapa ur innehållet. Koka upp de urskrapade stängerna och innehållet tillsammans med mjölk och socker. Sjud i 5 min. 
2. Ta bort från plattan och låt dra i 10 minuter.
3. Blanda under tiden äggula och maizena i en värmetålig bunke.
4. Häll ner den varma mjölken under vispning i äggblandningen i en tunn stråle.
5. Häll tillbaka i grytan.
6. Värm igen till 84 grader eller tills den blivit rätt så tjock.
7. Vispa till sist ner de rumsvarma smöret. 
8. Häll i en bunke, plasta och låt svalna. Förvara i kylen.
 
Trevlig helg! 
Kajsa
 
vaniljbullar