Kanelbullensdag

 
Hur har eran dag varit? 
Min har varit alldelles underbar! En mysig skogspromenad, handling, bilkörning, matlagning och en del bakande också. Det finns alltid tid till att baka. Hehe. 
 
Som de flesta kanske redan vet så är ju kanelbullens dag på ingång. 
Underbart härligt med sådana hära temadagar! 
Jag var inne på lokala mataffären tidigare idag och såg att de hade rea på kanelbullar. Bake-off kanelbullar. Fy. 
Jag kände att jag bara måste baka ta tag i detta och baka något eget. Från grunden. 
Det blev dessa vetelängder med kanel och muscovadofyllning. Såå gottis!
 
Recept finns längre ner på sidan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Recept vetedeg:
30 gram jäst
3 dl mjölk
120g strösocker
1 ägg
1,5 tsk salt
2 msk kardemumma
100 gram rumsvarmt smör
Ca 700 gram vetemjöl
 
Fyllning:
200 gram rumsvarmt smör
0,5 dl ljust muscovadosocker
1,5 msk kanel
1 dl strösocker
en nypa salt
 
Uppvispat ägg
Pärlsocker
 
 
Blanda ihop ALLA ingredienser till vetedegen och låt gå i ca 6 min i en degblandare eller knåda den själv dubbla tiden. Låt vila en liten stund. 
Blanda ihop alla ingredienser till fyllningen i exempelvis en matberedare. Låt gå en stund. Kavla ut degen som bilder ovanför visar. 
Bred sedan ut fyllningen på den utkavlade vetedegen.
Rulla ihop till en rulle.(Rulla alltså ihop den på långhållet så att den blir smal) Dela rullen i 3 delar. Lägg i pappersformar (finns att köpa på exempelvis åhlens eller lagerhaus). Klipp längderna. Låt jäsa i ca en timma. 
Pensla på ägg och strö pärlsocker över längderna.
Grädda mitt i ugnen i 15-20 min. 
 
Ta ut och låt svalna. Dela i skivor och servera!
 
(recept på vetedeg från Johan Sörberg)
 
 
Mysig helg på er!
 
 
Kajsa
4 oktober - kanelbullensdag
coffeeandcupcake.blogg.se

Så gott ^^ Hoppas du får en fin söndag :)

Svar: Tack, desamma! 😊
Kajsa Johansson

GirlTyping

Fina bilder, ser jättegott ut :)

Svar: Tack ska du ha:)
Kajsa Johansson