Chocolate chip cookies- Muffin edition

Muffinscookies.
Jag kände för att pröva något nytt (som jag rätt så ofta gör) så jag gjorde chocolate chip cookies i små muffinsformar. Blev ett väldigt lyckat resultat kan jag tala om. De blev saftigare än "vanliga" cookies (de som är bakade direkt på bakplåtspapper). Dessa är knapriga i kanten och mjuka inuti. Mmmm..
 
Om man vill kan man välja att använda smaksatt mörk choklad i. Jag använde mig av en chokladsort smaksatt med hallon och det blev ett mycket lyckat resultat!
En jättekul variation för kakälskaren.
 
 
 
 
Muffinscookies
 
115 gram rumstempererat SMÖR!! OBS! VIKTIGT ATT DET ÄR SMÖR!!
150 gram farinsocker
50 gram strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 msk mjölk
1 tsk bakpulver
198 gram mjöl
200 gram hackad choklad 
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda vetemjöl & bakpulver i en skål. Ställ åt sidan. Blanda med en assistent det rumstempererade smöret, sockret, ägget & mjölken. Blanda en stund innan du sänker hastigheten och tillsätter de övriga torra ingredienserna lite i taget. När de torra ingredienserna är iblandade så tillsätter du i den hackade chokladen i smeten. 
Sätt små muffinsformar på en plåt med bakplåtspapper. Rulla smeten till bollar. Lägg i mini-cupcakes formar. Grädda i mitten av ugnen i ca 16-18 min. Ta ut och låt kakorna svalna av på plåt.
 
 
Kajsa
 
chocolate chip cookies - muffins - muffinsform
Lina

Det ser ju jättegott ut med cookies i muffinsformar, speciellt att de är mjuka inuti och knapriga på utsidan.

www.diningandcooking.blogg.se

Mjolkfriabakverk

Detta måste jag testa. Ser helt ljuvligt gott ut