Rulltårta med chokladsmörkräm

 
Jag nämde i mitt förra inlägg att det inte är så ofta som jag bakar samma recept flera gånger. Men. Detta är ett sådant recept som jag kan göra hur många gånger som helst. Varför? Jo för att det är såå gott! Inte lika mastig som drömrulltårta, och inte heller så söt som en rulltårta med sylt i. Denna är lagom söt och lagom mastig. Mums!
 
 
 
Recept till en rulle som bakas i långpanna:
 
5 ägg
2,5 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
0,75 dl mjölk eller vatten
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 250ºC. Lägg två bakplåtspapper i en långpanna.
Vispa ägg och socker en lång stund tills det blivit vitt och luftigt. Blanda vetemjölet och bakpulvret i en annan bunke och vänd ner det i smeten med en slickepott. Häll till sist ner mjölken och blanda runt. Häll smeten i långpannan och grädda mitt i ugnen i 5 min. (om du är osäker på om den är färdig så tar du och sticker ner en tandpetare i kakan. Om inget fastnar på tandpetaren så är rulltårtan färdig)
Förbered under tiden ett bakplåtspapper som du strör med strösocker. När rulltårtan är färdig tar du ut den ur ugnen och vänder på det förberedda bakplåtspappret.
Låt svalna och gör under tiden chokladsmörkrämen.
 
Du behöver till smörkrämen:
 
300 gram margarin
2,5 dl florsocker
3 msk kakao
3 tsk vaniljsocker
 
Gör såhär:
Vispa ihop alla ingredienserna i ca 5 min. Smörkrämen ska bli lite luftig. Bred ut den på den avsvalnade rulltårtebotten. Rulla försiktigt ihop rullen och häll på lite mera strösocker på rullen. Skär i önskade bitar och servera!
Tips! Frys in rulltårtan i bitar och ta fram en skiva när du blir sugen. Supermumsigt!
 
Kajsa