Daimbakelser

 
 
Häromdagen så fick jag 1/3 tårtbotten över. Jag hade ingen aning om vad jag skulle göra med den. Känns så onödigt att kasta när den var fullt användbar. Så kom jag på att jag kunde göra några mini-bakelser med "daimmousse"* i. Vilken bra ide alltså. Så himla enkelt och så himla gott!
Jag använde en utstickare (ca 7cm i diam) och fick ut 9 små rundlar av min tårtbotten. Detta fick bli 3 stycken daimbakelser. 
 
 Smarriga bakelser med härligt len "daimmousse"*. Perfekt att bjussa på nu till påsk.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Recept till 3 stycken:
 
1/3 tårtbotten (dela en tårtbotten på 3 med en kniv eller en "anslagssåg")
2-3 dl vispad grädde (mer eller mindre beroende på om du vill spritsa grädde på sidorna)
Chokladdekorationer
 
"Daimmoussen"*
1 dl vispad grädde
100g Marabou daim
 
Gör så här:
Börja med att smälta daimchokladen i en skål i micron. Ställ åt sidan och låt svalna litegrann. Vispa 1 dl grädde. Vänd försiktigt ner chokladen i grädden. Rör om en stund tilsl allt blandat sig. Ställ in i kyl.
 
Tryck ut rundlar ur sockerkakan med exempelvis ett glas, en rund pepparkaksform eller en utstickare i valfri storlek. 3 stycken rundlar per bakelse. 
Vispa grädden som ska vara på bakelserna.
Bre på "daimmoussen"* på 3 st av bottnarna. Lägg på en botten och lägg på "daimmousse"* ytterligare en gång. Lägg på sista botten och stryk upp bakelserna (täck dem med grädde). Garnera på valfritt sätt. Använd gärna tyllar och spritsa lite grädde ovanpå och/eller på sidorna. Dekorera med chokladdekorationer eller varför inte med lite krossad daim?
 
* Anledningen till att jag skriver "daimmousse" på detta vis är att denna "moussen" är en sk. fuskmousse.  I denna moussen används inga äggulor. Mycket svårt att misslyckas med denna variant.
Den må vara simpel att göra, men jestanes så god den är!!
 
 
 
Kajsa
bakelse - choklad - påskbakelse
anette

Vilka söta små goda. Fina! Kram Anette