Muffinsbakelser

 
Alla hjärtans dag närmar sig med stormsteg och vad passar inte bättre än en chokladbomb innehållande en kladdig muffins och en härligt söt kolasås? Denna muffinsbakelse är superenkel att göra och smaken är helt underbar! Du kommer garanterat få alla du bjuder på fall. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Storleken på dessa går ju att variera i mängder. Jag tog väldigt stora muffinsformar ca 8 cm i diam.
Om man vill så kan man ju göra en enda kaka av detta recept istället. Då är det bara till att smörja en löstagbar form och öka på tiden i ugnen.
 
 
 
 
 
 
 
 
Recept till 4 stora eller 8-12 mindre.
 
Muffinsen:
Denna gången använde jag mig av en färdig muffinsmix (som jag fick i mitt ingredienspaket) där jag hällde ner 1/2 dl vatten, 2 ägg och 100g smör. 
Men det går lika bra att göra ett gammalt vanligt hederligt recept som detta:
 
100g smör
2 ägg
2,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
 
Gör så här: 
Smält smöret på svag värme. Vispa ägg ock socker pösigt och rör ner smöret.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Häll upp i muffinsformar men fyll inte ändå upp. grädda i ca 12 min (beroende på storleken på formarna du använder. Tänk på att ha koll så att de inte blir för torra!) i 175 grader. Ta ut och låt svalna.
 
Kolasåsen:
0,75 dl grädde
0,75 dl sirap
0,75 dl rörsocker (går lika bra med vanligt strösocker också)
 
Gör så här: Koka upp alla ingredienserna och låt koka i ca 5-7 min. Såsen ska ha blivit lite trögflytande. Låt den svalna litegrann innan du fördelar kolasåsen på de kalla chokladmuffinsen.
 
Garnering:
25-50 gram vit choklad
 
Smält den vita chokladen och häll den i en pappersstrut. HÄR finns beskrivning på hur du gör en liten hållbar strut av bakplåtspapper. Ringla choklad över muffinsen. Låt de svalna helt innan du lägger på chokladhjärtan.
 
Kan med fördel serveras med vispad grädde. 
 
Lycka till
 
Kajsa
alla hjärtans dag - choklad
mamma mindy

Ser riktigt goda ut :=

Svar: Det var de också :))
.

Carina

Väldigt fina och smakar säkert mums!. :)

Svar: Jaa, det gjorde de verkligen!! :)
.

coffeeandcupcake.blogg.se

Så fina och goda dom ser ut :) Perfekt till alla hjärtans ju :)

Har en veckans blogg tävling uppe på bloggen nu om du är intresserad? :)

Svar: Ja veckans blogg är alltid roligt! :))
.

ɑ n n i k ɑ

Så mumsigt :D