Kycklingmaränger

 
Maränger gjorda på italiensk maräng. De blir riktigt spröda mumsiga. Jag tänkte att jag skulle sätta dem på årets påsktårta som ska göras till påsk. De är även fina att ha med på påskbordet. Eller bara söta att titta på. Eller bara supergoda att äta. 
 
 
 
 
 
 
OBS! Marängerna kan bli lite klibbiga vid hög luftfuktighet. Särskilt sommartid. Tänk även på att de sjunker ihop lite i ugnen.
 
Recept till en kycklingarmé:
 
3 msk vatten
1 dl socker
2 äggvitor +1 msk socker
 
 
Gör såhär:
 
Sätt ugnen på 125 grader.
Häll vatten och socker i en kastrull. Sätt på plattan. Häll under tiden i äggvita och 1 msk socker i en assistent. När sockerlagen kokat upp börjar du vispa på hög hastighet. När sockerlagen är 120 grader sänker du hastigheten på assistenten och häller i sockerlagen i en tunn stråle i äggvitevispet. Det ska gå rätt så snabbt. När du hällt i allt så öka hastigheten igen och vispa tills vispskålen blivit kallt. Det tar rätt så lång tid. 
 
Färga ev. marängsmeten med färg om du vill. 
Spritsa ut smeten på bakplåtsklädda plåtar. Sätt in u ungen i ca 40-60 min (beroende på hur stora maränger du gjort). 
 
När de sedan är färdiga låter du dem stå kvar i ugnen över natten och torka. 
Sedan är det bara till att dekorera. Jag gjorde små kycklingar så jag dekorerade med färgad smörkräm (50 g vispat smör tillsammans med 1 msk vit sirap), chokladfötter (chokladhjärtan) och lite ögonbryn (strössel som fästes med kristyr, dvs florsocker och lite citronsaft. För att tuppkammen skulle få lite mera karaktär så brände jag den med en flamberare. 
Endast fantasin sätter gränser!
 
Kajsa
 
 
kycklingmaränger