Påskgodis

 
Tiden går i racerfart och inom en snar framtiden står påsken för dörren. 
 
Förra året strax innan påsk publicerade jag ett recept på syrliga vaniljkolor med citron. Det här receptet har likheter med förra årets recept. Jag valde iår att skippa citronsaften och endast använda mig av vaniljpulver i stället. 
 
Det här med att koka kola kan ju vara lite klurigt. Särskilt med temperaturerna. Vilket gradantal är egentligen bäst att koka sin kola till? 
Det handlar om att testa sig fram. Som vid jul när vi kokar knäck. Jag tror att vi alla knäckfantaster har någon slags teori om hur vi vill att konsistensen ska på våra knäck. Sega, jättemjuka eller hårda som karameller? 
 
Just denna kolan väljer jag att koka till 125 grader. Jag vill ha kolan mjuk, men ändå fast. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Du behöver till en 30x20 cm form:
2 dl grädde
1 dl sirap
3 dl socker
2 krm ekologiskt vaniljpulver
100 gram smör
 
Gör så här:
1. Klä en ca 30x20 cm stor form med bakplåtspapper.
2. Häll i grädde, sirap, socker och vanilj i en kastrull och koka upp.
3. Sätt i en termometer och låt koka på medeltemp. Rör om då och då.
4. Ta bort när kola nått 125 grader.
5. Lägg ner smöret i kolan och rör om tills allt blandat sig.
6. Häll ner kolan i den bakplåtsklädda formen.
7. Låt svalna.
8. Skär i önskade bitar och slå eventuellt in i smörpapper.
 
Kajsa
 
2016 påsk - godis påsk - påskgodis - påskgodis 2016
Veronica Wallgren

Gott!