Så lyckas du med kladdkakan

 
Kladdkakans dag 7:e November.
Då var det dags för den årliga kladdkakedagen. Bästa dagen på hela året efter julafton ju!
 
Jag tänkte i detta inlägg dela med mig av 7 av mina högst personliga bästa tips för en lyckad kladdkaka!
 
Här kommer mina tips:
 
 
 
 
 
 
 
 
1. Använd smör.
Absolut ett av de viktigaste tipsen jag har. Att baka med smör är en enorm smakskillnad även fast många kanske inte tror det. Använder du smör blir kladdkakan automatiskt mycket godare och smaken blir så mycket bättre.
 
2. Ha inte kakan längre ner än i mitten av ugnen. 
Detta mest på grund av att man inte vill ha kakan inne i ugnen så länge för att då riskerar den att bli torr. En genomsnittlig tid på en kladdkaka är ca 15-20min helt beroende på ugn och recept.
 
3. Blanda smeten direkt i kastrullen.
Efter smöret smält så är det bara till att hälla ner alla övriga ingredienser i kastrullen utan att vispa ägg+socker. Eftersom att man vill undvika luftbubblor i en kladdkaka så är detta ett optimalt sätt att få den kompakt och kladdig.
 
4. Gör den dagen innan för att få en seg konsistens.
Står kakan över natten i rumstemperatur med plast över så sätter den sig och blir aningen segare. Tips är då att servera med en hemmagjord kolasås. Mums!
 
5. Byt ut hälften av strösockret mot farinsocker eller muscovadosocker.
Farinsocker för en kolaaktigare smak och muscovadosocker för en mörk och kraftig smak (lite åt lakritshållet faktiskt)
 
 
 
6. Mera salt!
Salt är en mycket viktig ingrediens. Det lyfter fram chokladsmaken på ett otroligt sätt. I de allra flesta recept står där en nypa salt men det är aningen för lite. I receptet här nedan kan du se ett exempel på saltmängd. 
 
 
7.  Variera gärna och prova dig fram.
Gör kladdkakan mera personlig och blanda i det du tycker om. Nötter, minimarsmallows, daim, krokant, hallon, nutella, vit choklad, kokos,  det finns inga gränser!
 

Vilka är era bästa tips till kladdkaka? Har ni något favoritrecept som ni alltid bakar?
Skriv gärna!
 
Detta receptet på kladdkaka har vi bakat här hemma de senaste 10 åren. Snacka om ett välbeprövat recept! 
Mitt hittils bästa recept på en originell kladdkaka:
 
3 ägg
4,5 dl socker
200g smör
6 msk kakao
2 msk vaniljsocker
3 dl mjöl
0,3 tsk salt
 
 
 
 
 
 
 
 
Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en sprigform med enbart smör.
Smält smöret till kakan i en kastrull. Häll i alla övriga ingredienser och blanda ihop. Häll smeten i formen och grädda i ca 18-20 min i mitten av ugnen. Den ska vara rätt så dallrig i mitten. Ta ut och låt svalna.
 
eller
 
Häll upp smeten i muffinsformar. Grädda i ca
10-12 min. De ska vara rätt så dallriga när de är färdiga.
 
Servera med vispad grädde, vaniljvisp eller vaniljglass. Gärna också med lite färska bär.
 
 
 
Vill du ha flera tips på kladdkaka? Klicka på bilderna för att komma till recepten.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lycka till med baket!
 
 
Kajsa
 
kladdkaka - kladdkakans dag - så lyckas du med kladdkakan
Sara

Åh vilka bra tips! Tack!

Pernilla

Tack så jättemycket för tipsen, jag är urusel på att baka kladdkaka och tro mig att jag har provbakat i MÅNGA år! ;)