Mazarinkaka

 
Började Söndagen med att bläddra igenom Instagram. Vad är det jag ser? En väldigt massa bilder på mazariner.13 Mars. Jamen det är ju Mazarinens dag! Självklart ska det firas med buller och bång! Jag bakade en saftig mazarinkaka (så man kan ta så stor bit man vill).
Gott är det också, det är ju jag som gjort receptet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Denna formen som jag använde är 19cm i diameter och det går naturligtvis lika bra att dubbla receptet om man vill göra en större kaka.
Du behöver till mördegen:
100g rumsvarmt smör
0,5 dl strösocker
0,5 krm vaniljpulver eller 0,5 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
 
Gör så här:
1. Blanda ihop alla ingredienser för hand eller i en assistent med vinge.
2. Kyl degen i 20 minuter i kylen.
3. Tryck ut degen jämnt i hela formen. 
4. Ställ in i frysen i 10 minuter innan bakning.
 
 
 
Mazarinfyllningen:
150g mandelmassa
75g rumsvarmt smör
2 rumsvarma ägg
15 g mjöl
 
Gör så här:
1. Blanda mandelmassan med smöret med elvisp eller med vinge i assistent (tillsätt lite i taget för att undvika klumpar).
2. Häll i de rumsvarma äggen ett i taget. 
3. Blanda till sist ner mjölet.
4. Häll ner mazarinfyllningen i den kalla klädda formen. 
5. Grädda i 180 grader i ca 25-35min (beroende på formens storlek). Den ska få en gyllenbrun färg.
6. Ta ut och låt svalna.
 
 
 
 
 
 
Glasyren:
ca 100g florsocker
 Lite vatten
 
1. Blanda florsocker med lite vatten tills den blir trögflytande. Den ska vara rätt så tjock för den ska värmas i micron. Om den blir för lös, häll bara i mer florsocker.
2. Värm glasyren i 5-10 sekunder i micron. Häll på den avsvalnade mazarinkakan och låt stelna. 
3. Servera.
 
 
 
Kajsa
Veronica Wallgren

Åh vad gott! Måste jag testa :)