Mjuk pepparkaksuggla

 
Nu när julen är slut så kan det ju vara på det viset att man längtar tillbaka lite. Så bara därför kommer här ett mjuk-pepparkaksrecept.
Receptet på dessa underbart söta godingar hittade jag i en gammal bakbok som jag köpt för längesen. Jag har gjort dem i uggleformat men det går ju faktiskt att ta vilka formar man vill som finnss hemma. Om man vill göra en stor pepparkaka så går det ypperligt bra att bara byta ut. Tänk bara på att öka tiden om du använder en större form!
 
 
 
Jag serverade med en klick grädde till och ett par marsipantomtar. 
 
 
 
 
Formen som jag har ser ut på följande vis och jag gräddade i två omgångar. Formen är av silikon men det kan ändå vara bra att pensla dem med lite olja. Då släpper de lättare. 
 
Recept till ca 12 st (beroende på storleken på vilka formar du använder)
 
3,75 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 msk malen ingefära
1 tsk malen pepparkakskrydda
1/4 tsk riven muskot
1/4 tsk malen kryddnejlika
115 g smör, rumstempererat
3/4 dl mörk sirap
3/4 dl ljus sirap
2 dl mörkt muskovadosocker
2 3/4 dl mjölk
1 stort ägg
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader.
Sikta vetemjöl, bikarbonat, ingefära, pepparkakskrydda, muskot & kryddnejlika ner i en bunke. Tillsätt smöret vispa tills blandningen blivit smulig. 
Häll sirap, socker och mjölk i en kastrull långsamt tills sockret smält. Låt sedan svalna tills blandningen är ljummen. Häll sedan ner den i en tunn sträle under vispning. Tillsätt ägget. 
Olja in de formarna som du vill använda. Fyll smet i formarna men inte ända upp. Fyll 3/4 ungefär. Grädda i ca 20 min. Till mina formar gräddade jag i ca 16-18 min. OBS!! tiden beror helt på vilka formar/form du använder så gör ett stickprov om du är osäker!! (stick ner en provsticka och om den är helt torr så är kakan färdig).
Om du har en stor form så är 45-60 min att rekommendera!
 
Om du använder små silikonformar:
När de är färdiggräddade tar du hela formen och låter den svalna lite. Sedan sätter du in hela formen i frysen en stund tills de svalnat av helt. Ta sedan ut dom och välv försiktigt upp dem.
 
Om du använder en sockerkaksform:
Ta ut kakan och låt stå i ca 5 min. Välv kakan på en tallrik och låt svalna.
 
Servera gärna med en klick grädde och varför inte med ett par överblivna marspiantomtar? 
 
Lycka till!
 
Kajsa
mjuk pepparkaka
olivias | mode, foto & vardag

mumma!

UllanBullan testar i köket

Vad tuffa dom blev! / UllanBullan