Vinst

 
 
Jag hade då äran att få vinna en Nokia Lumia 930 i en julreceptstävling.
Motiveringen: 
 
"Bland de 30 läckra och vackra rätterna blev slutsegraren till slut Kajsa Johansson, som med sina nöt- och mandelkakor med mint använder klassiska jultillbehör på ett kreativt och aptitligt vis; en fröjd både för ögat och gommen. Stort grattis!"
 
TACK säger jag. Det var jätteroligt att få vinna!
Jag har ju redan delat med mig detta recept på mandelkakor med mint på bloggen förut, men jag vill gärna dela med mig av detta vinnande recept ännu en gång! 
 
 
 
 
 
Recept till ca 20 st:
 
50 g hasselnötter
200g mandlar    (här kan man välja att blanda nötter fritt. Det går lika bra att bara ta hasselnötter eller varför inte blanda med lite cashewnötter. Sammanlagt 250g iaf)
1 dl socker
1 ägg
75 gram smör
 
Följande är till dekorering:
50g mörk choklad till dekorering
ev lite olja/kokosfett att hälla i chokladen innan doppning
Lite hackade nötter till dekorering
 
Gör så här:
Mixa alla nötter i en mixer. Blanda i övriga ingredienser och mixa till en slät smet. Rulla till bollar i önskad storlek och lägg på bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i ca 13 min. Låt svalna på plåten. Smält chokladen. Blanda i kokosfett eller olja och blanda lite. Doppa botten på kakorna och låt stelna litegrann. Spritsa choklad ovanpå kakorna och lägg på lite hackade nötter. Låt stelna.
 
 
 
 
Kajsa
 
nokia