Så gör du Crossianter & Pain au chocolat

 
Varma, frasiga och fyllda med underbar choklad och nutella! Här har du ett fantastiskt recept på dessa godingar.
 
Pain au chocolat
 
 
 
 
 
Crossianter
 
 
 
 
 
 
Recept: 
 
5 dl vatten
50 gram jäst
20 gram socker
20 gram salt
1 ägg
100 gram margarin (rumstempererat)
1000 gram vetemjöl
 
Hackad choklad/ nutella
 
För inkavling:
400gram margarin (eller smör) lite rumstempererat
 
Banka ihop detta smöret mellan två bakplåtspapper så att det blir som en tunn smörplatta. Det blir inte lika bra resultat om man bara lägger på smörskivor.
 
Gör så här:
Häll ihop alla ingredienserna förutom margarinet för inkavling. Arbeta degen i en assistent tills degen gått ihop. Du ska sammanlagt göra 3 treslag och låta degen vila i kylen i 5 min efter 2:a och 3:e vikningen.
 
Att tänka på!! Borsta bort mjölet innan varje vikning!! Annars riskerar crossianterna att bli grådassiga och inte så vackra. 
 
Jag ska försöka förklara så gott som jag kunde hur man går till väga när man viker treslag.
Vet att det verkar väldigt svårt, men det är det egentligen inte. Har ni några funderingar så hör gärna av er. Jag hjälper gärna till!!
 
 
 
1. Kavla ut degen till ca 60x40cm.
2. Lägg smörplattan i mitten på degen.
3. Vik in båda degsidorna in till mitten.
4. Vänd hela degen så att långsidan är neråt. 
5. Kavla ut till 60x40 cm igen.
6. Gör ett treslag, dvs vik in ena degsidan till lite mer än hälften av hela degplattan. Vik över resterande deg över.
7. Kavla ut till 60x40 cm ännu en gång. Upprepa vikningen som beskrevs i nr 7.
8. Låt degen vila i kylen i 5 min. 
9. Gör ännu ett treslag. 
10. Ställ in i kyl igen. 
 
 
För crossianter:
Kavla till ca 4 mm tjocklek. Skär ut avlånga trekanter med en kniv ca 21 cm långa. Lägg på någon ev fyllning på den breda sidan och rulla ihop. 
 
För pain au chocolat:
Kavla till 4 mm tjocklek. Skär ut rektanglar ca 6x20 cm (beroende på hur stora du vill göra). Lägg lite hackad choklad på ena kanten och rulla ihop.
 
Jäs i ca 1,5 h. Pensla sedan med uppvispat ägg 2ggr och grädda i ca 13-20 min i 220 grader. Det beror lite på hur stora du gjort. Om de är väldigt stora så öka på tiden. De ska vara gyllenbruna. 
 
Hoppas att beskrivningen var lite förståelig o alla fall. Annars så är det bara till att höra av sig till mig om det är några konstigheter :)
 
Kajsa
crossianter
Mjolkfriabakverk

Åh så gott, fin blogg och underbara bilder!

Kicki

Vilka fina croiassanter och pain au chocolate du har gjort! Jag har spenderat många timmar med att halvt om halvt misslyckas med att baka wienerbröd och pain au chocolate, de blir liksom mer som en bulle i konsistensen än frasigt, har du något tips om vad gör jag för fel då?

Svar: En bidragande orsak kan vara att det inte vart en hel "smörplatta" som man lagt på degen innan kavling. Om man lägger på smörbitar så blir det mellanrum mellan smörbitarna när man kavlar sen och då blir det inget smör alls på vissa ställen. Det kan vara en möjlig orsak. Det är bra, man ska aldrig ge upp förrän man är nöjd. Lycka till med crossianterna i framtiden ! :)
.

Kicki

Aha tack då ska jag vara noga med att göra en hel platta av smöret nästa gång. Det blir kanske ett försök redan till helgen :)

Kicki

Är det förresten okej för dig om jag länkar till dig i min blogg? Tycker du har en jättefin blogg med så många fina bilder =)

Svar: Tack så mycket. :D Ja du får gärna länka :)
.

Kicki

Tack, har gjort det nu =) Tog en stund innan jag förstod hur man gjorde.