Cronuts. Veckans bakverk v37

 
Jajemän. Cronut blev ju veckans bakverk. Och det va ju trevligt. Att prova något som jag aldrig gjort förut. Jag kollade upp lite olika recept och hittade ett som jag tyckte verkade bra.Dessa cronutsen reste sig inte riktigt lika högt som jag hade velat. Men resultatet va helt okej för ett första försök. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Du behöver:
 
 
1,5 dl mjölk (37grader)
1/4 pkt jäst eller 1 msk torrjäst
0,75 dl strösocker
2st ägg
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
7 dl vetemjöl
230g rumsvarmt smör
0,5 dl mjöl till smöret
 
Lite florsocker till frostingen+vatten
Vispad vaniljkräm ca 4 dl
Liten tyll (sprits)
 
Gör såhär:
Blanda ut jästen med mjölken. Häll ner socker, ägg, vaniljpulver och salt och blanda runt lite till. Häll i mjölet och arbeta ihop till en deg. Lägg på ett baklåtspapper och in i kylen i 30 min.
 
Blanda smöret med mjölet.
 
Ta ut degen. Kavla ut den på mjölad bänk till 30x45 cm. Bre sedan på smörkrämen över hela degen. Vik sedan ett treslag. Dvs att du viker in högerkanten 2/3 mot den andra änden. Vik sedan över resterande deg så att degen får tre lager. 
 
Efter att du gjort såhär så får du kyla degen i ytterligare 30 min. Du ska vika ett treslag sammanlagt 4 ggr och låta degen vila 30 min mellan varje vikning.
När du är färdig med sista vikningen låter du degen ligga i kylen i några timmar, gärna över natten. 
Efter degen vilat färdigt så kavlar du ut degen till lagom tjocklek. Cirka 5 millimeters tjocklek.
Tryck ut rundlar och gör ett hål i varje rundel. Använd exempelvis en kork.
 
Lägg på baklåtspapper och låt vila i en timme.
Värm sedan olja i en kastrull och värm den till 180 grader. Lägg i 2 cronuts åt gången och grädda o fritera någon minut på varje sida. Passa så att de inte blir för mörka!! ta sedan upp dem och lägg dem på hushållspapper. Ta spritspåsen med en liten spetsig tyll och fyll den med vaniljkräm. Tryck försiktigt ner och tryck ut vaniljkräm i cronutsen. Det räcker med att du gör ca 5 små tryck i hela cronuten.
Doppa i strösocker. Blanda florsocker och lite vatten. Häll över frostingen över cronotsen och servera.
 
Är det några funderingar så är det bara att fråga på.
Lycka till!!
 
Kajsa
 
 
 


cronuts - veckans bakverk
Maggie

Åh vad gott!!

Maggie

Åh vad gott!!

Maggie

Åh vad gott!!