Min macarone-historia del 2

 
Ja, hur blev den andra macarone-satsen nu då? Jo, jag provbakade ett par macarones i ugnen för att se hur de skulle bli. Det gick 5 min och då hade de inte hänt nånting. Då kom nervositeten. De skulle ju vara inne i 20 min. Skulle de inte hända något alls? Det va då den visade sig. Runt hela marängkakan kunde jag ana en "fot". Då kom glädjen. Äntligen!!!! Alla timmar hela dagen i köket hade lönat sig. Yessssss!!!
Den som stod utanför fönstret kunde ana ett och annat glädjeskutt.
Så. Nu står jag där. Har inga vackra stegförstegbilder till de lyckade. Däremot har jag de till de misslyckade macaronesen. Frågan är om jag ska lägga ut stegförsteg bilder så att det går att se hur man INTE ska göra. Vad tycker ni?
 
I varje fall så ska jag självklart lägga ut det receptet som jag lyckades med. Hittade det av en dam som heter Beth. Tack Beth.
 
 
 
 
 
 
 
 
Så receptet:
 
90g äggvita (3 äggvitor) rumstempererade
50g strösocker
200g florsocker
120g mandelmjöl
lite salt
Och i Beths recept står det 2 ml creme of tartar, men eftersom att det inte va tvunget att ha i så skippade jag det. Tror inte att det så vanligt att vi använder det i Sverige.  
 
Gör så här: Läs igenom receptet flera gånger och ta det lugnt med stegen.
Mal mandelmjölet i en mixer tills det blivit jätte-jätte fint. Blanda med florsocker. Sila genom en tät sil 2 ggr. Tänk på att det knappt ska gå att känna några mandelbitar. Släng de bitar som blir över. Vispa de rumstempererade äggvitorna på medelhastighet. När det går att vända bunken upp och ner så är det bra. Sänk tempot på vispningen och häll i strösocker lååååångsamt. Och häll äver i lite salt.
Vispa till du har fått en hård maräng. Detta kan nog ta ca 5-8 min. Vänd sedan ner mandelmjölet + röd hushållsfärg eller annan färg i marängen. Vänd mycket försiktigt. När smeten blandats ihop så vänder du lite till. Och precis innan den "rinner" så är den färdig. Det är bättre att den blir för tjock när du häller i den i spritspåsen. För då kan du bara hälla ner den i bunken och vända lite till. Blir den för lös så är det ingen återvändo. När du spritsar på bakplåtspapper så ska smeten rinna långsamt ut och bli en platt kaka. Visst, det blir alltid lite toppar när man spritsar, men de ska försvinna inom nån minut. Då vet du att smeten är perfekt. Tänk på att de flyter ut lite så spritsa inte för stora. Ca 3 cm i diam. Efter det så slår du plåten i bordet rätt rejält för att få ut ev. luftbubblor. Låt dem torka i ca 30 min. Sätt sedan in dem i ugnen på 175 grader i 20 min. Ja, de kan se klara ut innan, men tar du ut dem för tidigt så blir de kladdiga. Så ca 18-20 min blir bra. Låt de svalna. Och förhoppningsvis så har du lyckats!!
 
Chokladganach (mitt egna recept)
Till hallonmacarons:
150g vit choklad
100 gram hallon
0,5 dl grädde
lite citronsaft
 
Gör på följande vis:
Hacka chokladen. Gör ett hastigt uppkok med hallon och grädde. Häll grädden & hallonen över chokladen. -rör tills det smält. Smaka av med citronsaft. Låt svalna och stelna till lite innan du använder den. Skulle du inte vilja ha hallonkärnorna så kan du sila ganachen genom en sil.
 
Har du någon fråga på det här så bara fråga på.
 
Kajsa
ɑ n n i k ɑ

Gott!

Svar: Jajemän, :)
Kajsa Johansson.

Susanna Maria J

Mmmm så mumsigt :D