Macarones.

 
Då va det dags att berätta om mina "fina" macaroner jag gjorde igår. Jag tog fina steg-för-stegbilder och hade allt under kontroll. Trodde jag.
Jag gjorde macarones, det gjorde jag. Fast det blev mer som..sega...mandelmaränger... 
Smeten blev lite för rinnig. Så. Resultat:
 
 
 
Efter detta slutresultat så kan jag berätta att jag blev förbannad. Jag gjorde ju EXAKT som det stod. Ja, på ett ungefär då.
Vad skulle jag göra? Jag sökte upp en massa recept och kollade på en hel del videor där de gjorde macarons. Eftersom att jag inte ger upp i första taget så gjorde jag ett nytt försök. 
Efter ett X antal timmar i köket så körde jag på ännu en gång. Nu med ett annat recept. Ett mycket bättre recept kändes det som.
Jag va mycket noggrann med varje steg. Silade mandelmjölet med en jätte-jätte tät chinoise (tät sil). Mjölet blev så finmalet som det bara kunde bli. Hade äggvitorna jätte-rumstempererade. Vispade äggvitorna och socker jättelänge. Vände ner mandelmjölet försiktigt och inte för länge. Lyckades jag? Eller blev det ännu en flopp?
 
Svaret ser ni i nästa inlägg.
 
Kajsa
macarones
Niles

Spännande att få se om du lyckades! Har velat testa baka macarons men verkar vara lite för hög nivå för mitt tålamod...

Svar: Ja, det kan vara lite klurigt att få till dem bra. Men om man ger sig fasen på att det ska gå så går det. :)
Kajsa Johansson.